zondag 11 april 2010

Ninco Lotus Exige: tuning

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen, een topracemachine kan je van de Ninco Lotus Exige waarschijnlijk niet maken, zijn badkuipachtig chassis, zijn hoogte en zijn gestalte maken hem daarvoor ongeschikt.
Misschien kan hij op een Ninco hobbelbaan, met steun van de magneet, de schijn hoog houden, op mijn houten baan valt deze kerel meteen door de mand. Magneetloos en roemloos ten ondergaan, of anders gezegd waardeloos en klaar voor de prullendoos, een echte loser.

Tijd om deze puber ballen te schenken en er een echte man van te maken.

Hier is duidelijk werk aan de winkel.
Veel werk in de betekenis van geld om andere stukken aan te schaffen.

Om het één en ander duidelijk te maken toon ik hier de testosteron versie voor hout tesamen met zijn hormoonarm vriendje geschikt voor een Nincobaan.

De nieuwe NC-9 Sparker 20.000 Rpm, 145gr/cm koppel (bij 14.8 Volt) werd gewogen en te licht bevonden, hop daar komt een Slotdevil Fuchs 1 (Plafit Fox 10-cloon) reeds 25K Rpm bij 12Volt aanhuppelen, duidelijk betere papieren.






Oei, direct veel testosteron, hij toont direkt zijn tanden en hij wordt heel agressief. Er is weinig keuze aan echte hotswap motoren doordat de Sparker (een FK-130 type) twee kleine flenzen heeft, een Slot.it mabuchi motor ( een FC-130 type) bezit echter een grote en een kleine flens, dus die passen er niet zomaar in.
Andere kanshebbers waren de Scaleauto motoren SC-14 of SC-15, Plafit Pointer of Cheetah.



Diverse berichten melden dat Ninco duidelijk inspanningen gedaan heeft om een fijner kroonwiel te plaatsen, dit om het typisch "Ninco anglewinder koffiemolen geluid" weg te werken.

Goed nieuws dus, dit is gelukt... alleen klinkt het nu als een aftandse soepmixer op de houten baan, even erg, conclusie een Slot.it anglewinder conversiekitje voor Ninco 'K09' komt aanhuppelen, de kassa rinkelt en de economie blijft draaien.


Het geveerde Ninco schoentje mag ook liefst direkt verend weghuppelen, want deze zorgt mede door de slechte gewichtbalans van de wagen, (vooraan te licht) dat de neus bij het acceleren uit het slot wipt, dit fenomeen wordt versterkt door de veer rond het slepervoetje. Kijk wat komt er nu aanhuppelen? Een Slot.it Pick-up universal screw mount guide 'CH10'




"Instappe, instappe, plaatsj neeme, plaatsj neeme, roer de meiskes in de mayonaise klinkt het door de luidsprekers van de Octopus kermisattractie...ticketjes aan de kassa...tjing tjing..."


...en het einde van de tunnel is nog niet in zicht, direct hierna komt een ander probleem opborrelen, want "Inside every small problem is a large problem struggling to get out".



De voorwielen die heel slecht geplaatst zijn, liggen te diep, waardoor er heel weinig penetratie van het slotvoetje in de slotgleuf is, wordt dadelijk opgemerkt door de tijdsregistratie...die niks opmerkt...want het voetje onderbreekt de infrarooddetektiestraal nauwelijks en dus worden er geen ronden geteld.


Potente kerels onderscheiden zich door hun diepere penetratie in de gleuf.

Voorwielen liften is de enige oplossing. Dit heb ik gedaan door de Ninco bushing van de achteras te recycleren en er op een hogere hoogte vooraan in te smelten. Goeie oplossing, het belletje van de kassa wordt hier even stil van en rinkelt hier niet.



"The large problem" is gebaard maar hier komt reeds de nageboorte, door het liften van de voorwielen en doordat ik reeds ledjes geplaatst heb voor verlichting, lopen de wielen nu tegen de ledpootjes aan, er is echt geen plaats, dus moeten er kleinere velgen op, lap daar komen Slot.it 15mm * 8mm Light Aluminium Hubs with plastic insert 'PA17-Als' aanhuppelen met als kers op de taart Low profile zero grip17mm * 10mm 'PT15' bandjes, want die lopen wrijvingsloos doorheen de bochten.




Dit wordt de processietocht van Echternach, drie stappen vooruit en twee achteruit.

De standaard Ninco vooras met een 2.5mm diameter past onmogelijk op de nieuwe Slot.it velgen met 2.38mm boring, dus wordt de vooras op maat gebracht door deze in de dremel te plaatsen en op hoge snelheid af te schuren, net tot het asje in de velg gaat.


Als er crisis is in slotraceland, dan zal het alvast niet aan mij liggen...ik doe alvast mijn duit in het zakje...

Hop, hop daar komt de Nincohop als overmaat van ramp aanhoppelen, weliswaar minder merkbaar dan andere Ninco anglewinders, maar het verwijfd huppelgedrag op de vloeiende bochten van hout zit er duidelijk nog in. Dit 'kinky' gedrag moet eruit.
Een verstevingsprothese van plastic moet het zaakje stijf houden...





Oef, eindelijk, nu nog een beetje gewicht voor het buikje en we hebben een echte vent.

"Wij, echte venten, hebben toch een beetje gewicht in ons buikje", niet?

Eindelijk heb ik na maanden geëxperimenteer met onderdelen, die ik steeds moest aanschaffen, een slotauto zijn naam waardig, een goeie subtopper...

Oja, is er dan echt niets positief over deze auto? Jawel, het kapje, zo mooi zelfs dat ik er al twee heb, misschien komt er een derde aan.

Voor ik er erg in heb, noemt men dit 'een verzameling' voor mannen op middelbare leeftijd met midlifecrisis, die niet genoeg geld hebben om een echte Lotus Exige aan te schaffen.



Nu kom ik aan het belangrijkste nadeel van racen op hout, want waar wou ik naar toe met bovenstaand te lang betoog?

Ninco's, Scalexen, Fly's, Carrera's, enz. die vallen vaak direkt door de mand op een houten baan, die rammelen, die hobbelen, die hebben de zogenaamde Nincohop, die zetten zich dwars bij het remmen, die acceleren schuin weg, die vliegen plots uit de bocht, zijn heel onvoorspelbaar of komen geen meter vooruit, kortom alle pijnpunten of mankementen komen zo boven te drijven.

Zet een Slot.it of NSR op de baan en die zoeven hoogstwaarschijnlijk geruisloos voorbij. En daar sta je dan...




...met een kast vol Ninco's en Fly's waarmee ik nog niet gereden heb, want geen upgrade ondergaan, en dan andere waar je reeds plezier aan beleeft omdat je die al in orde gekregen. Soms hebt je een witte raaf die het wel direkt doet en dan weer andere die je maar niet competitiewaardig krijgt en die je kopzorgen bezorgen?

Vaak één oplossing, wil je toch gaan racen met deze merken, want het rammelen en hobbelen werkt hier echt wel storend, dan moet je gaan tunen en dat kost geld, veel geld...

Stel, we stellen regels op en we verbieden dit allemaal om kosten te gaan besparen, heel goed, prachtig idee, alleen mijn ervaring is dat we zowieso naar de auto's grijpen die wel getuned zijn omdat ze gewoonweg veel leuker zijn. Natuurlijk kan een beetje lampolie op de originele bandjes, het gietbraampje op de plasticvelg afvijlen en de overbrenging smeren wonderen verrichten, maar vaak zijn deze ingrepen niet afdoende, want wat doe je met een kromme as, ei-ronde velgen, potentieloze motoren, tandwielen die als tuinverhakselaar kunnen dienen? Correct, toch vervangen.

Al snel ontdek je een nieuwe wereld van spelen met verhoudingen, anglewinders, inliners, offset, torque, slepertjes, holle assen, flat 6, zero grip banden, speciale voetjes voor houten banen, enz, terwijl dit, mijn inziens, zaken zijn die op hout plots wel belangrijk worden.

Vroeger plaatste we een auto op de plastic baan en we vertrokken voor een avondje racen, zonder meer, en alles liep ogenschijnlijk soepel. Ieder had wel een lievelingsauto die onverslaanbaar leek. Eénmaal op hout is deze auto een zak vol ellende, want die kromme as bleek een netjes verborgen gebrek.

Nu zijn we eerst een uurtje bezig met het testen van set-ups, gewichtjes plaatsen, kijken hoe de motor acceleert en remt door evt andere tandwielen te plaatsen, kijken of de auto waar we de week aangewerkt hebben al strijdvaardig is, door eventjes de concurrentie te testen en...een lijstje met nieuw, aan te kopen onderdelen op aan het maken.

Eigenlijk is dit de kern van de zaak en moet je dit zeker afvragen vooraleer een houten baan te maken:

"Wil ik aan auto's werken, ga dan  zeker voor hout".
"Wil ik een auto uit het doosje nemen en zonder meer tegen een ander auto uit een ander doosje rijden" blijf dan liefst bij plastic".


Het racen tegen elkaar blijft hetzelfde, het raceplezier zal niet verhogen, zo heb ik de mooiste race-herinnereringen aan mijn eerste Ho-Tyco setje van 15 jaar geleden .. alleen liggen mijn eisen nu een stuk hoger.

"Het voordeel van het ruwe Ninco is dat de onvolkomenheden van de auto's vervagen, het voordeel van effen hout is dat de onvolkomenheden van de auto's juist aan de oppervlakte komen".


Verwarrend? Denk daar eens over na...

7 opmerkingen:

arnaud zei

Mijn gedachte gaat toch duidelijk naar hout. Ik vind het geweldig dat je elke onevenheid van een auto ziet, en door tunen een strak rijdende auto neerzet.
Om toch enigzins de hand te houden op de knip, ben ik bewust bezig welke auto ik koop. Ga ik voor een FLY dan weet ik dat ik qua geld op het zelfde uitkom als een NSR. Maar het werk wat ik eraan heb vind ik super, ik heb wat gepresteerd als hij super rijdt, heb je dat ook als je een NSR koopt? Ja hij rijdt super, maar dat is niet mijn werk.
Maar dat neemt niet weg dat ik dit jaar nog een NSR wil aanschaffen.

Ja het aspect van tunen van de auto's vind ik belangrijker dan binnen no-time een kast vol te hebben met auto's waar je toch niet mee rijdt omdat ze niet lekker rijden.

Firefighter zei

Ik heb zelf ook een houten baan gehad van 4 x 1.70. Het laat sommige wagens echt enorm door de mand vallen inderdaad. Het alternatief is dat je je meer gaat focusssen op de Nsr, Slot.it, Avantslot en Mb Slot-achtige merken. Opzich ook niets mis mee :D

Steffer zei

Mooi stukje proza Danny! Een houten baan geeft tenminste de info terug die je op plastic niet krijg. De andere kant van hout is er ook: een superstrakke wagen kan op een hobbelige Ninco baan bijzonder slecht presteren....

Wat Arnaud zegt klopt, precies zoals ik het zou doen: koop een boggel en een partij tuning meuk, het liefst zelfs 2dehands, en je kan fijn spelen en stoeien totdat het een strijkplank wordt! Veel leuker dan nieuw en strak uit de box...

FRANK103 zei

GastheerG van Racebaan.com riep in het verleden dat je voor een spannende race gelijkwaardige auto's moet hebben. Zijn dat rammelende ninco's, dan zijn het rammelende ninco's. Als je maar lol hebt. De snelste auto is er immers maar 1, dan kan de rest in de kliko!

PorscheHarry zei

Mooi verwoord en moedig dat je je tijd en energie in die Lotus Exige Ninco hebt gestopt. We reden tijdens de Ninco Cup ook met deze exemplaren, maar daar is veel werk aan vooral gegaan om het chassis en de carrosserie lekker op elkaar te krijgen. Uiteindelijk is een gebroken achterashouder één van onze belangrijkste reden van uitval geweest. Let dus vooral op wat de staat van die houders zijn of probeer ze te versterken.
Ik ben er inmiddels wel achter, op hout? Slot It en NSR rules !

Jacko zei

Mooi stuk kerel! Fikse lap tekst maar de laatste regel zegt inderdaad alles.

Ik heb nooit op hout gerden maar voor een club is dat zo te lezen absoluut noodzakelijk. Kun je met z'n allen lekker sleutelen.

Hoewel Frank natuurlijk ook een punt heeft. Zijn de auto's gelijkwaardig dan is het altijd leuk rijden. Zelfs met Zero Grip achterbanden!

Danny zei

Bedankt dat jullie deze grote boterham toch doorgenomen hebben.

Arnaud, mijn gedachten gaan ook uit naar hout, zonder berouw.
Ik weet uit je blogberichten dat je enorm veel plezier haalt uit het tunen van je wagens.
Maar pas op, draai je eens om... ook jij krijgt een kastje vol als ik zo de wagens zie passeren op je blog.Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik er stilaan teveel heb, althans volgens mijn vrouw...

Firefighter, Avantslot's en MbSlot's hebben hier nog geen rondjes gereden, ik zal eens kijken wat ze zo al in hun gamma hebben zijn beide een merk die ik niet zo opvolg misschien dat er wel eens zo eentje komt, zal ze eens beginnen volgen.NU en dan hoor je toch lovende woorden over
hun laatste wagens.MB slot heeft mooi tuning materiaal dus zal het wel kits zitten met hun auto's.Ik zie een beetje dezelfde motormount als slot.it ,dus dit zit al goed.

Steffer, hier bij ons kan je weinig tweedehands op de kop tikken, of ik heb er in elk geval nooit tegengekomen.Ga ik naar nederlandse sites als marktplaats dan struikel ik altijd over de hogere, (internationale) verzendingskosten die dan samengeteld de nieuwprijs gaan benaderen.Ik verbaas me erover dat jullie vaak berichten over een gouden zaakje dat jullie gedaan hebben op tweedehandsveilingen, ik zie ze gewoon niet of ik heb er de neus niet voor.

Frank, wie zou ooit kunnen twijfelen aan de wijze woorden van Gerard van Racebaancom.
Als je geen gelijkwaardige auto's hebt dan laat je snel gefrustreerde rijders na.
Enkel als de strijd spannend is/wordt dan voel je de spanning, de kick van winst of de (kleine) ontgoocheling van het net verliezen, dat is het wat slotracen zo plezierig maakt.

PorscheHarry, de Lotus vergde wel heel veel aanpassing,dit in tegenstelling tot andere Ninco's die je veel sneller aan de praat krijgt.Ik heb eens gekeken naar je raad van de zwakke achterashouder en ik denk dat het stuk die ik al reeds geplaatst heb tesamen met een ander brugstukje een versterking geeft zodat dit hopelijk niet gebeurd.
Jammer dat je geen hogere plaats haalde met je fraaie exige, de prijs voor mooiste was wel verdiend.

Jacko, Frank scoort altijd punten en wat hij zegt klopt, we hebben al vele races gereden met Ninco rammelkasten en toch plezier beleeft, toch komen we plots overeen om toch een kitje te plaatsen en zo is het hek altijd van de dam, de week erop mag dan een NC-6 ipv een NC-5 en zo begint vaak de wapenwedloop.Stom hé.