zaterdag 12 juni 2010

NSR: Renault Clio

Nu en dan komt er een auto op de markt die meteen een schot in de roos is.



Denk maar aan de Ninco Méganes, die hun eigen raceklasse hebben in diverse clubs, ook de NSR Renault Clio's bevolken vaak hun eigen serie.

Hoog tijd om ook zo een wagentje aan te schaffen om zelf te ondekken waarom deze NSR Clio's zo populair zijn, de Ninco Méganes kwamen al eerder aan de beurt.

Vooraleer je een NSR wagen aanschaft, helpt het de filosofie en achtergrond van deze italiaanse fabrikant te begrijpen om een eindoordeel te vellen.


Deze kleine fabrikant uit Salerno (slechts 14 man sterk) heeft het maken van auto's in eigen beheer en deze worden gemaakt op europese bodem. Doordat de loon- en productiekost in onze westerse landen hoger zijn dan in een chinese superfabriek verklaart deels de oorzaak van de prijziger zijnde aanschaf van een NSR auto.

De hamvraag is natuurlijk, kan deze duurdere wagen de verwachtingen in lossen, is de hoger prijs gerechtvaardigd op de baan?



De missie van NSR is het maken van de snelste slotracewagens, 'straight out of the box', zeg maar meteen raceklaar en om de woorden van de bezieler van NSR, Salvatore Noviello, te citeren:


"Our competitors are not Racer, Fly, Slot.it or other brands...Our competitors are Track, Lap Timer, and Race results!"

Wanneer je het bovenstaande citaat met een italiaans accent nabekt, krijgen deze woorden iets Ferrari-president Luca di Montezemolo-achtigs, “enzo” kom je al in een italiaanse stemming om snel te gaan, dus dat zit al goed.



Een NSR auto is gemaakt om te racen, niet om in een vitrinekast te pronken, laat dit duidelijk zijn, dit wordt nogmaals bevestigd door het opschrift op het kartonnen kaartje, uit het transparante showdoosje.



“This model has been finished manually.The imperfections are not defects but witness of handmade job”



Dit getuigt de eerste blik op deze NSR zeker, oog in oog met de auto zie je het ambachtelijk karakter van de auto, de verf vertoont spatjes en blaasjes, hier en daar lijmsporen, de afwerking is niet piekfijn, of toch niet van deze orde wat andere fabrikanten ten dage brengen.



Het beste kan je de afwerking en vormgeving vergelijken met auto’s die uitgebracht werden een 10-tal jaar geleden, dus uitgevoerd met knullige, monochrome stijve-hark-piloten en braadpan-achtige achteruitkijkspiegels. Kortom een harde confrontatie met het verleden.




Bij het bekijken van het toegestuurde pakketje is de tweede gedachte die op komt, “Wat is die kleine wagen toch groot”, zonder verbeelding ontwaar ik er een Clio in maar iets in mij zegt me dat de verhoudingen van deze wagen niet correct zijn, maar dat zal je me niet hardop horen zeggen, voor de welles-nietes spellekes verwijs ik je graag door naar de diverse discussieforums.





Alleen valt het me op dat deze te grote, kleine NSR Clio precies groter is dan mijn kleinere in principe grotere Ninco Mégane.

Ik maak er weer een soepje van, wie het niet kon volgen: de Clio is even groot als de Mégane, dit kan nooit de bedoeling geweest zijn van constructeur Renault.




Soit, we waren reeds gewaarschuwd door NSR zelf, dat hun wagens racewagens zijn en daar gaat het bij deze auto over.

NSR brengt de wagen reeds in diverse kleuren en uitvoeringen, dit kan ook niet anders want deze wagen is al sinds 2007 op de markt, denk ik, - waarom loop ik steeds achter de feiten aan- , en behalve de Clio Cup versies zijn ook enkele rally-versies te koop. Normaal gezien komt de rood met wit Monte Carlo versie deze maand nog uit.


Bij de aanschaf van de wagen moet je een keuze maken tussen anglewinder of sidewinder. Niet dat deze keuze zo definitief is, want je kan later nog steeds een andere motorpod kopen maar dit kan dus zeker niet de bedoeling zijn gezien de al hoge prijs dus extra kosten vermijd je best door reeds een doordachte keuze te maken bij aanschaf.

Welke keuze de beste is kan ik niet zeggen omdat ik de anglewinder/motor King Evo II 21K versie kocht, dus doordacht was mijn keuze niet.




Inmiddels kwam ik erachter, dankzij een frans forum, dat de anglewinder/King waarschijnlijk de beste keuze geweest is voor mijn baan.

Ook kan je de NSR Clio aankopen als ‘white kit’, het maagdelijk wit is een zegen voor de creatievelingen onder ons, met een beetje verf en decals tover je er een exclusieve uitvoering van. Het uitbrengen van’ white kits’ is iets wat veel slotrace fabrikanten momenteel brengen, de tijd dat menig verfafbijt experiment de mist in ging, is in principe voorbij.

Aangezien ik weinig inspiratie heb, ging ik niet voor een witte, maar voor de NSR Clio “Alonso” uitvoering met de typische orange ING – blauw/gele Renault kleuren.


De inserts van de wielen zijn van een witte goedkope plastic gemaakt, die heb ik direkt verwijderd want dan komen er mooie aluminium velgen te voorschijn.


Na het aanschouwen van het doosje met de wagen erin wil je de wagen zo snel mogelijk de baan op, want de verwachtingen zijn hoog gespannen, alsook het plastic doosje waarin de wagen gevangen zit. Het dekseltje spant ‘deksels’ rond het bodemplaatje en de zenuwen krijgen nu ook spanning door zoveel moeite om het doosje te openen.




Eénmaal het doosje open en de wagen in handen, komt er een te voorbarige ‘Oei’, het slotschoentje is uit een soort witte nylon, als dat maar geen problemen geeft voor de infrarooddetektie. Geen probleem blijkt later op mijn baan, al heb ik al gelezen dat niet alle banen de schoentjes registreren, het zwart kleuren van het schoentje kan daar soelaas brengen.




Dan maar de baan op… wat gaat deze jongen snel… te snel voor de eerste bocht en … het wagentje maakt een koprol, eerlijk is eerlijk, dit ging toch te snel, dus een terechte uitvlieger.


Grip okéé, snelheid okéé , remwerking okéé. De King Evo II krachtbron doet hier zijn werk naar behoren.

Enkele draaitjes aan de knopjes van de Slot.it SCP-1 controller, die brengen de wagen op smaak.

Enige ronden later heb ik de wagen in de vinger, ken ik het karakter, maak je het te bont dan gaat de wagen er verdient uit, het is en blijft een hoog wagentje maar de wetten van de zwaartekracht worden hier duidelijk herschreven, nooit gezien om met zo’n hoog wagentje zo snel doorheen de bochten te vliegen.

Auto's hebben hier al vaker door de bochten gevlogen maar hier bedoel ik met de wielen nog steeds op de grond.




Nu pas begint het me te dagen waarom dit wagentje zo populair is, oerend hard, stil en een uitdaging om mee te rijden. De “ imperfections are not defects but witness of handmade job” zijn niet meer zichtbaar door de snelheid waarmee het wagentje zich over mijn circuit voortbeweegt. Hier komt de hedendaagse techniek, de soepel draaiende tandwielen, uitstekende grip van de wielen en de krachtige motor het eindpleidooi pleiten.


Deze getuigen gaan voor de vrijspraak, zoveel is duidelijk. De jury is duidelijk onder de indruk.

No nonsens, pure fun, door de combinatie van heel snelle stukken vol acceleratie, bruuske remkracht, snel door de bochten, moet je geconcentreerd rijden. Die enkele eurootjes meer bij aankoop geven zo veel meer terug dan het strakke, vlekkeloze Slot.it geweld.

Ook elke dag kaviaar en kreeft eten, gaat op de duur vervelen en een artisanaal (ambachtelijk) gemaakt grootmoeders potje kan soms een welkome afwisseling zijn.




Toch een beetje lood erin en de uitvliegers worden minder, een beetje extra gewicht doet zeker geen afbreuk aan de snelheid want trekkracht heeft de motor voldoende. Dat de magneetwerking nihil is op mijn baan, dat weten de trouwe lezers van deze blog inmiddels vandaar dat een beetje gewicht een beetje ondersteuning is, zeker voor zo'n hoog wagentje.


Waar hoort deze Clio thuis?
Eigenlijk is deze Clio de vreemde eend in de bijt, hij hoort niet thuis bij mijn Slot.it GT of Group C wagens, ook niet bij mijn Ninco SuperGT’s en zeker niet als pronkstuk in de vitrinekast.
Bij de getunde Ninco Mégane dan? Daarvoor matchen de proporties net niet, beiden tesamen geven me een oncomfortabel gevoel, bovendien gaat de NSR Clio stukken sneller en stiller.


Maar wat past dan wel, vraag ik me af ?

Er is keuze genoeg want… zoals gezegd, er zijn nog andere NSR Clio uitvoeringen, bijvoorbeeld deze Renault Clio Vinyes-Mercader Credit Andorra, die ik inmiddels ook kocht, tesamen vormen ze begin van een aparte raceklasse.




Want alleen is maar alleen.
Verdict: Vrijspraak!

5 opmerkingen:

Dutch zei

Mooi geschreven.
NSR, net iets beter dan Slotit.
Tesamen de absolute top van slotcar fabrikanten.

Firefighter zei

Leuk explosief autootje! Ik zie dat mijn bank een oranje leeuw op de zijkant mocht regelen?

Veel raceplezier er mee!

Danny zei

Dank u wel, Huub.
Beide slot fabrikanten zijn idd top.

@Firefighter:

Mijn bank heeft het autootje betaald, helaas door de bankcrisis hebben de banken hun sponsoring wat teruggeschroeft.

JeeWee zei

Danny, wat is het rustig hier...te rustig als je het mij vraagt!

Danny zei

Inderdaad JeeWee, het vuur is weg om te bloggen.