zaterdag 31 oktober 2009

Ninco Renault Mégane Century 21

Na een reeks Slot.it auto's werd het weer eens tijd voor verandering.





Toen de Renault Mégane van Frank103 mijn circuit verkende, besefte ik het al, de volgende aankoop moest een Mégane worden.





Het internet werd afgeschuimd op zoek naar het wel en wee van de Méganes, al snel kwam ik erachter dat de Ninco Méganes een ware hype geweest waren, een rage waar ik destijds niet warm voor liep en er ook de omvang niet van besefte.
De blogs staan bol met Méganes.




Nu een mens mag zijn mening steeds herzien en nu ben ik er wild van maar...
ik wist op voorhand dat de Ninco setup met anglewinder, zeg maar het koffiemolen geluid en de zogenaamde nincohop zeker storend zouden werken, dus werd bijna alles vervangen door Slot.it "aftermarket" stukken.





Alleen de NC5-speeder motor die toch pittig genoeg is mocht blijven.
Om de nincohop te verbannen zitten er nu 2 epoxyplaatjes gelijmd die de achterbrug stijf genoeg maken en als je goed kijkt zit nog een klein stukje gelijmd tussen de motorpod en het chassis, zodoende is nu alle flex verdwenen.






Doorwinterde slotracers weten direkt wat de nincohop is en wat eraan gedaan kan worden. De nincohop is het stuiteren van de achterwielen bij het nemen van een bocht.
Vooral op mijn houten baan valt dit fenomeen enorm op, ik herinner me ook niet dat het waarneembaar was op de vorige Nincobaan .
Ook de vooras werd aangepakt, de vrijgekomen Ninco bushings van de achterkant werden vooraan gekleefd met superglue.
Aanvankelijk was het niet de bedoeling om het originele nincoschoentje aan te pakken, doch de auto ontspoorde steeds op het hellend baanstuk, een plaats waar andere auto's geen problemen hebben.
Een vreemd fenomeen maar alras bleek dat het Ninco schoentje iets kleiner van formaat is dan een Slot.it schoentje.

Een Slot.it schoentje voor hout, is een schoentje met een schroefje die nog groter en breder dan de meest voorkomende Slot.it schoentjes zoals je aantreft bij een auto uit de doos.
Hieronder zie je het verschil duidelijk:




Het resultaat is een klein pittig duiveltje geworden waarmee het leuk racen is.




Volgende keer weer een Slot.it uit de oude doos...

9 opmerkingen:

Firefighter zei

Mooie wagen Danny! Naar mijn mening heb je ook de mooiste uitvoering van de Ninco Meganes te pakken.

Dutch zei

ik had met m'n Toyota Supra van Ninco ook last van die zgn Nincohop.
Ik heb het opgelost door de motor muurvast te lijmen.
Het lawaai heb ik opgelost door de pinion iets te verschuiven.
De Toyota is zoals je op mijn blog kan lezen nu een topper geworden.

Anoniem zei

ik zou er minstens een nc6 in en een lexaan int zetten mijn megane's waren niet te verslaan

arnaud zei

een prachtig exemplaar danny, het is ook mijn favoriet.

Weet niet welke verhouding je hebt maar ik heb laast 10/30 gedaan en hij is absoluut geweldig geworden met rijden, en stiller.

FRANK103 zei

Leuk dat je ook enthousiast geworden bent over de meganes, zeker hele leuke wagentjes!

Danny zei

@Firefighter en Arnaud, en dan heb je nog de nieuwe mégane gezien die hopelijk snel uitkomt.
@Huub inrijden met schurende tandpasta helpt ook, wat je ook doet toch krijg je ze niet snel heel stil.
@Gerard, een nc6 zou hem nog meer pit geven maar zover zal ik niet gaan, anders moeten alle auto die ik heb met een NC5 een upgrade ondergaan.Moest ik echt in een club gaan rijden en het reglement laat het toe zou ik het zeker gaan doen.
@arnaud, de gewone slot.it AW conversiekit, ik weet nu niet precies wat de verhouding is.

Anoniem zei

IK ZOU DE DRAADJES VOOE OVER DE AS DOEN ZE LOPEN NU TEGEN DE AS AAN EN PROBEER OOK EENS EEN PRORACE SCHOENTJE

Danny zei

@Gerard, idd de draadjes zouden beter over de vooras gebracht worden en misschien eens een Prorace schoentje aankopen om te proberen, ik zie dat een Prorace langer is maar is hij ook dieper dan een standaard schoentje?

Anoniem zei

probeer ook eens een ander chassis
de 80871
van ninco dan ken je hem niet terug