zaterdag 13 juni 2009

Slot.it Ferrari F40 testcar LM 1994

De Slot.it Ferrari F40 testcar Le Mans 1994 heeft al heel wat stof doen opwaaien.





De auto komt als kit op de markt, ongeveer 30 losse delen genot.





Een slotracer met wat sleutel-ervaring, die steekt de kit in een klein uurtje tesamen, alle onderdelen komen vertrouwd voor en normaal is de klus voor hen zo geklaard, maar...eerst eventjes dit lezen:
http://www.slot.it/Download/F40CockpitFixHowTo.pdf





Slot.it breekt hier met de traditie en huist in de italiaanse volbloed ditmaal
een 9-tand pinion in combinatie met een 26-tand offset kroonwiel ipv de meer gebruikelijke 9/28 verhouding.





De tandwielcombinatie van de F40 heeft dus een 2.88 verhouding, een verhouding die het zeker niet al te goed doet op "Circuit de l'enfer", dus werden direct wat enkele extra onderdelen meebesteld om een veel hogere verhouding te krijgen.





Een 8-tands 5.5 mm pinion tesamen met een 28-tand offset kroonwiel, brengt ons nu op een verhouding van 3.5





De motor blijft de oranje endbell V12/3 met een rating van 21500 toeren/min bij 12 Volt.





Op "Circuit de l'enfer" krijgt de motor slechts een kleine 8 Volt om zijn honger te stillen, een 8 Volt die door de Slot.it SCP-1 controller voorgekauwd wordt in een pulsbreedte gemoduleerde spanning(PWM).





...toch nog voldoende spanning om Het Steigerend Paard de sporen te geven.





Hoefijzers: een nieuw stelletje P6 (20*11mm)





Knappe wagen, hier zal de wagen ook stof doen opwaaien...

6 opmerkingen:

FRANK103 zei

Prachtige wagen! Een van de weinige auto's die ik nog wel wil kopen!

Danny zei

Het gekke is dat ik toen de wagen uitkwam niet warm liep voor deze wagen,vond hem zelfs lelijk, maar heb mijn mening zoals vaak moeten bijstellen, is plots mijn lieveling geworden zeker op de baan scoort hij.
Volgende maand staat de Totip versie al op mijn planning.

Gordini zei

Mooie wagen iderdaad. Snort hier ook rond. Alleen heb ik nog geen goede set-up gevonden. Eerst lag er een Flat-6 onder met een off-set motormount, maar de banden kwamen dan tegen de kap(?) en de wagen was zeer bruut. Getemperd met een NC-5 en een 12x32 verhouding, maar nu ligt er een mooie Flat-6R in. Een rode wagen heeft behoefte aan een rode motor.
Allen is hij wat moeilijk te beheersen. Banden zijn nog niet op punt, en ik moet nog de juiste overbrengingsverhouding uitvissen.
Nochtans rijdt er bij ons op de club zo'n Totip (pizzadoos hihi) rond in originele config, en die gaat lekker hard. Ik houd hem niet bij.

Danny zei

Haha , de rijdende pizzadoos, de kleuren riepen inderdaad iets op die naar look rook.
Vreemd dat de totip in originele config voorlopig sneller gaat dan jouw getunede versie, maar lang zal dat niet meer duren...kwestie van de juiste afstelling te vinden.
Heb nog geen ervaring met de flat6 versies, zal niet lang meer duren.

BK-Racing zei

Zijn de P6 bandjes het beste voor houten banen ?
Zelf heb ik ze onder de nieuwe (oranje) slot-it audi gezet en dat rijdt het beste op scalextric sport.
Wat ik me afvraag is of de baanoppervlak van scalextric erg lijkt op houten oppervlak.

Danny zei

Bauke, eerlijk gezegd weet ik niet of P6's het doen op scalex sport, ik vermoed van wel aangezien het toch ook een glad oppervlakte heeft.
P6's zijn de beste keuze voor mijn houten baan, van wat ik al gelezen hebt scoort die band op vele houten banen.
De silicone (S-banden) doen het niet voor mij.

Merkwaardig:er liggen op de Swap-Porsche nog steeds de standaard banden die het even goed doen als de P6?